Koken in het nieuwe jaar + win

Afgelopen. Gefeliciteerd Manon!

Goed voornemen voor het jaar 2016: ik wil méér koken en minder blauw snoepgoed eten. (Chocomelk met blauwe slagroom en een bakje blauwe snoep is géén volwaardig ontbijt. I get it) Viel daar toch zomaar een heel toepasselijk boek op mijn mat. Van XL naar S door Mieke Kosters is een kookboek dat je met makkelijke begrippen de mogelijkheid geeft om een dagmenu samen te stellen voor verschillende doeleinden. Wil je afvallen? Kies dan vooral van S-gerechten, maar gun jezelf ook eens een L-gerechtje. Mieke Kosters kende ik nog niet, maar dat kan dus te maken hebben met het feit dat mijn favoriete dieet blauw is. Ik kookte er een menuutje uit en het viel me helemaal niet tegen. 

Een XS ontbijt
Ontbijten doe ik zo veel mogelijk uitgebreid. Glutenvrije boterhammen met huttenkäse en avocado en een glas verse jus d’orange of een lekkere warme havermoutpap met fruit, noten en een theelepel pindakaas (Jum!). Maar als je om 5 uur op moet, dan is een snel ontbijtje ook ontzettend welkom. Deze tropische chia-pudding maak je de avond van te voren. Ik was behoorlijk sceptisch, maar dit ontbijtje verrassend lekker! Wel idioot is dat er maar een half banaantje in gaat, want als je de hele banaan er in doet is je ontbijtje meteen een maatje groter. Het vult ook prima, dus zeker pluspuntjes voor dit ontbijt. Dit ga ik vaker maken.

DSC_5459

DSC_5460

DSC_5471

Een XS lunch..
Als ik aan een lunch denk, denk ik vooral aan iets wat ik in mijn tas mee kan nemen en makkelijk op de universiteit op kan eten. Dus niets wat in de koelkast hoeft, of in het tosti-ijzer. Geen ingrediënten die nog verwarmd moeten worden, of die viezig worden als je ze in je tas hebt zitten. Wat dat betreft is dit kookboek niet het meest ideaal, maar meeneemlunches zijn nu eenmaal lastig. Op een dagje thuis maakte ik dit tomatensoepje. Lekker makkelijk, maar vol van smaak door het gebruik van kruiden. Maar vullend? Een soepje van drie tomaten en een bouillonblokje? Nee, op dit soepje kan ik geen middagje door. De XS die erbij staat vermeld is dus duidelijk terecht, maar voor mij is zo’n lunchje niet voldoende.

DSC_5467

DSC_5470

..en een S diner
Na mijn bescheiden lunch snakte ik werkelijk naar eten. Als tussendoortje at ik wat meloen met rauwe ham (ook een receptje uit het boek), maar dat schrokte ik al naar binnen voor ik er een foto van kon maken. Misschien was de stap voor mij wel erg groot. Van nooit nadenken over wat ik eet, naar twee xs-maaltijden op een dag. Gericht op afvallen dus. Misschien had ik beter kunnen gaan voor een m-menu, met één s-maaltijd. Toch had ik bij deze avondmaaltijd helemaal geen “light”gevoel. Het smaakte heerlijk romig, en de maaltijd was absoluut vullend genoeg. Nog zo iets at wat ik zeker vaker ga maken.
DSC_5477

DSC_5469

Mieke Kosters heeft een leuk en vooral heel makkelijk kookboek gecreëerd. Sommige recepten vind ik echt iets té makkelijk, want kan je crackers met een plakje kaas echt een receptje noemen? Aan de andere kant is het wel een fijne bevestiging dat we nou eenmaal ook graag makkelijke producten eten en dat die dus helemaal geen probleem hoeven te zijn, volgens Mieke. Ik vind het soms wat lastig te bepalen hoe je de recepten kan combineren, zoals bijvoorbeeld bij de tomatensoep. Wie kan er nu leven op een tomatensoepje en wat kan je er dan bij eten om toch nog een calorie beperkte lunch te eten? Dat mag voor mij nog wel wat duidelijker, maar verder ben ik zeker te spreken over dit boek. Lekker down-to-earth. Daar hou ik wel van.

Mieke Kosters krijgt het voor elkaar om een kookboek te maken met allemaal bijzonder makkelijke en toegankelijke recepten. Een boek voor iedereen die lekker en licht wil eten zonder fratsen. Gewoon met brood en pasta en andere dagelijkse producten. 

WIN!
Wil jij ook een exemplaar van dit boek winnen? Dat kan!
Laat in een reactie achter wat jouw favoriete recept is voor een gezonde maaltijd. Hopelijk steek ik daar nog wat van op!

Je maakt natuurlijk weer extra kans door mij te volgen op social media.
Facebook, twitter, youtube, bloglovin, instagram.

Succes!


Van XL naar S – Mieke Kosters – 19,99 – 217 pagina’s – Carrera – recensie-exemplaar*

*Ik kreeg dit boek van uitgeverij Carrera, dit beïnvloed mijn mening natuurlijk niet! In deze post is een affiliatelink verwerkt. Meer weten?

 

Comments
  • Justine

    Leuk boek! Die tomatensoep ziet erg lekker uit. Mijn favoriete, gezonde recept is scampi diabolique.
    Justine onlangs geplaatst…Recensie: De vrouwen van het kalifaatMy Profile

  • Lotte

    Wat ik heel erg ben gaan waarderen is niet echt een receptje. Ik had er een hekel aan om de hele dag water te drinken, tot ik over zag voorbijkomen dat munt, citroen, selder, … mijn water een lekker smaakje kan geven. Nu drink ik met plezier terug water. En ik maak ook heel graag kans op het boek. (ik volg je op bloglovin en op FaceBook)

    • Ellis
      Lotte

      Selder :O Wow, dat klinkt eigenlijk niet echt lekker xD Ik doe zelf in de zomer ook vaak aardbei of perzik met munt! Ook lekker.

  • Madelon

    Ik vind het nadeel met dit soort boeken vaak dat ik de helft van de recepten wel oké vindt, maar de andere helft is vaak niet te pruimen xD
    Madelon onlangs geplaatst…Dashing Through The Snow Book TagMy Profile

  • Lieke

    Zelf wil ik ook wat gezonder gaan eten. Ik werk gewoon teveel koekjes en chocola naar binnen gedurende de dag :’D Mijn favoriete gezonde recept is super simpel; 2 eieren en een banaan door elkaar mengen en daar banaanpannekoekjes van bakken 😀
    Lieke onlangs geplaatst…Tag: 100 vragen die niemand ooit aan je stelt #2My Profile

  • zwartraafje

    Het avondgerecht uit je menu spreekt me wel aan, maar de soep zou als lunch voor mij ook onvoldoende zijn. Als diabeet moet ik toch wel iets van suikers binnenkrijgen bij mijn hoofdmaaltijden én soep bevat nu eenmaal amper suikers.

    Ik ben zelf vooral goed in het maken van ‘ongezonde maar lekkere’ snacks. Maar vermits je nu je uiterste best doet om gezond te eten ga ik niet zeggen wat er sebiet de oven in gaat als traktatie voor onze postbode.

    Een gezonde tip … ? Ik maak graag soep als gezonde snack tussendoor. Smoothies zijn hier ook favoriet, maar dan met diepgevrozen fruit zodat ik geen ijs moet gebruiken om het fris te krijgen. Salades – al bevatten die al snel veel koolhydraten vermits ik er dan meteen een maaltijdsalade van maak. Datzelfde telt waarschijnlijk ook voor de Havermout-granola van Havermoutje maar die is wel super lekker en naar mijn mening ook gezond omdat er veel minder suiker in zit (enkel honing) als bij de granola die je in de winkelrekken vindt.
    zwartraafje onlangs geplaatst…Foto-update #61My Profile

  • Charelle

    Oooh ja wil ik winnen! 😀 Ben heel benieuwd! Mijn favoriete gezonde recept is bloemkoolpap, het recept deelde ik eerder in een blogartikeltje: //thescentofcinnamon.com/recepten/recipe-heartwarming-cauliflower-porridge-gluten-free-dairy-free-refined-sugar-free/
    Ik volg je op Bloglovin onder ‘the scent of cinnamon’. (:
    Charelle onlangs geplaatst…Introvert Issues – Wat is het verschil tussen introvert en verlegen?My Profile

  • Irene

    Dit klinkt als een heel leuk boek! Zelf heb ik voorgenomen om meer uit het ‘Superfoods’ boek van Jamie Oliver te maken (want Jamie Oliver is in mijn ogen de beste chef ooit). Gisteravond heb ik met een hele flespompoen staan vechten om hem te raspen. Ik maakte namelijk ontbijtmuffins van pompoen, huttekäse en parmezaanse kaas. Een hele rare combinatie, maar het smaakte vanochtend verrassend lekker! Succes met afvallen, ik doe gezellig mee!
    Irene onlangs geplaatst…De kersttradities van mijn familieMy Profile

  • Maria

    Wat lekker! Ik doe graag mee! Mijn favoriete gezonde recept is dan toch wel denk ik iets met avocado! Beetje citroen, peper, zout erbij en dan op een cracker smeren/leggen! Heeeeerlijk!! Ook vind ik de gewone salade heel lekker 🙂

    • Ellis
      Maria

      Jaaaa! Ik ben ook avocado-fan!

  • Sylvia

    Lijkt mij echt een leuk en lekker boek! Graag waag ik een kansje! Weet niet of het mijn favoriete (gezonde) maaltijd is, maar voor witlof staat het zeker hoog op mijn lijstje. Hier komt ie, hoop dat alles een beetje duidelijk is;
    Wat ik een heerlijke salade vind is;
    1 stronk witlof (voor een persoon, voor meerdere hoeveelheden na eigen inzicht aanpassen)
    kerrie
    bosuitjes
    kaas (bv. jong belegen)
    yoghurt
    macaroni (voor als je er een maaltijd salade van wilt maken, bv. 60 gram)
    voor niet-vegetariërs spekreepjes
    Alles lekker door elkaar gooien en op smaak brengen met zout en peper.
    Variatie tip, i.p.v. macaroni er gebakken aardappelen bij serveren.

    • Sylvia
      Sylvia

      O ja, en volg je overal (ben helemaal geen stalker hoor).

  • Marcella

    Wat lekker is, gezond en makkelijk te maken is het volgende recept:
    -Groenten snijden (courgette, tomaatjes, een uitje.. alles wat je lekker vind!)
    -Vis, ik gebruik vaak panga filet.

    Het enige wat je hoeft te doen is het op smaak te maken, dat kan met zout en peper, maar kijk eens wat je verder nog in je kruidenlaatje hebt liggen! Is vast wel wat lekkers van te maken. (Italiaanse kruiden mmmm!!)

    Leg bijvoorbeeld wat plakjes courgette in aluminiumfolie, daarboven op de vis, en dan weer de groenten.
    En dan nog in de oven! Het verschilt hoe lang, (dit ligt aan de vis). 15/30 minuten.. daar zit het toch vaak tussen.

    Je kan zoveel variaties op dit gerecht maken! Zo lekker!! 🙂

    • Marcella
      Marcella

      Ohh en ik volg je overal!
      Twitter: MarsOfzo
      Instagram: mleemrijse
      Facebook: Marcella Leemrijse
      Bloglovin: Marcella
      YouTube: met mijn e-mailadres
      🙂

  • Recensies - Mieke Kosters

    […] Bangersisters Moredelight Cinderellis Connieflipse Daisiesonbookshelves Gezondheidsnet Healthy-kelly […]