Recensie: Het 2de boek van Tess – Miriam Bruijstens

Met stip mijn favoriete boek van 2014: Het boek van Tess. Ik kreeg dit verhaal in eerste instantie opgestuurd als PDFje en ik viel instant voor Tess en de manier van schrijven van Miriam Bruijstens. Het verhaal raakte me. Door de chaos, door de manier waarop ik mijn eigen verhaal over dat van Tess heen kon trekken, door de emoties en de pijn. Toen mijn lieve vriendin Madelon me het fysieke boek cadeau deed herlas ik het verhaal, en weer vond ik het prachtig. Het lezen van Het 2de boek van Tess heb ik welgeteld zeven maanden uitgesteld. En toen was ik er klaar voor.

Beleef een zomer lang hoe Tess inspiratie opdoet voor haar boeken. Want om schrijfster te worden, moet je eerst veel meemaken, vindt ze. Daarom onderneemt ze wilde avonturen. Maar dan ontmoet ze iemand, die haar rust geeft. Aan hem vertelt Tess haar grootste geheim …

Doodsbang om te lezen

Ik haalde even diep adem en kroop in het hoekje van onze enorme -nieuwe- hoekbank. Kaarsjes aan, kleine Tara op schoot. Zo sloeg ik de eerste bladzijde om. Doodsbang. Aan de ene kant bang omdat ik het eerste boek van Tess zo intens vond, maar ook bang omdat andere lezers aangaven dat Het tweede boek van Tess zoveel rechtlijniger en duidelijker is. En laat ik daar net nou niet zo in geïnteresseerd zijn.

In dit Tweede boek van Tess gaat het beter met haar, ze is wat ouder, ze heeft een boek uitgebracht en ze lijkt wat rustiger. Toch voel ik nog wat sluimeren. Rust en Tess is misschien niet zo’n perfecte combinatie, misschien is een fractie -niet zo zelfdestructieve- spanning wel iets waar Tess beter op gedijt. Zodat het leven een beetje spannend blijft. (Of misschien heb ik het nu wel weer over mezelf) Datgene wat je Tess nou echt absoluut niet gunt, gebeurt. Zoals te verwachten heeft Tess het daar allesbehalve makkelijk mee, maar hetzelfde geldt voor mij. Misschien voel ik dit zo intens omdat ik om Tess geef, maar… Waarom? Heeft Tess nog niet uitdaging genoeg in haar leven? Ik voelde me zelfs een beetje boos op de auteur (Sorry Miriam). Van mij hoefde Tess helemaal niet tegen nog zo’n uitdaging aan te lopen.

dsc_1522

Je kan het, Tess

Maar zonder de grote uitdaging, zijn er ook niet de grote gevolgen. Tess moet om zien te gaan met wat haar is overkomen, nu maar ook in het verleden. Ze moet omgaan met haar eigen sterke en zwakke punten en onder dat laatste valt zeker het accepteren van hulp. Net, als ik denk dat Het tweede boek van Tess misschien niet het boek voor mij is, is het tóch ineens datgene waar ik zo van hou. Voor mij was Tess ook interessant geweest zonder de grote gebeurtenis. Maar als Miriam Bruijstens iets opschrijft, schrijft ze recht naar mijn hart. Zeker wat later in het boek is dat weer precies waar ik voor val. Tess heeft verdriet, seks en zelfdestructief gedrag en soms is dat heel veel als lezer. Zo veel dat het even niet meer binnenkomt. Waar Het boek van Tess me alles liet voelen, liet Het 2de boek van Tess soms een gapende afstand tussen mij en Tess. Er is minder ruimte om je eigen verhaal te projecteren op Tess, waardoor het verhaal minder adaptief lijkt voor een lezer met een verdriet. Het 2de boek van Tess had meer tijd nodig om me te raken, en het voelde minder intens. Maar het raakt. Tussen alle intense pogingen van Tess om het leven te leven, is daar een stukje toepasbaar op heel veel mensen: de zwaarte van het dagelijks leven, en het extra gewicht dat daar zo nu en dan op uit wordt gestort.

Het 2de boek van Tess voelde net iets minder indrukwekkend als haar voorganger. Wat Tess overkomt is duidelijker, rechtlijniger en daardoor minder makkelijk toepasbaar op mij. Maar Miriam Bruijstens kan iets machtigs; in een minimaal aantal bladzijdes en maximaal gevoelsbeleving creëren.

Anneke beschrijft ook prachtig wat ze voelde bij Het 2de boek van Tess.

Het 2de boek van Tess – Miriam Bruijstens – Uitgeverij Clavis – 14,95 – Gewonnen bij een bookstagramchallenge