Recensie: De Horlogemaker van Londen – Natasha Pulley

Een aantal weken geleden ontving ik een mailtje van De Fontein, met daarin de vraag of ik mee wilde doen aan de blogtour omtrent De Horlogemaker van Londen. In eerste instantie wilde ik eigenlijk ‘nee’ zeggen. Op dat moment had ik het zo druk, ik moest er niet aan denken om nog ‘verplicht’ een boek te moeten lezen. Maar de nacht die daar op volgde bleef de synopsis van dit verhaal door mijn hoofd spoken. De volgende dag dacht ik met regelmatig aan de fotogenieke cover van dit boek. Toen ik drie dagen later nog steeds aan dit boek dacht, wist ik dat ik gewoon tijd moest vrij maken. Ik moest en zou dit boek lezen.

Wanneer Thaniel Steepleton thuiskomt van zijn werk vindt hij een gouden zakhorloge op zijn kussen. Dit horloge redt een paar maanden later op wonderlijke wijze zijn leven. Gefascineerd door het zakhorloge gaat Thaniel op zoek naar de maker ervan. Dit blijkt Keita Mori te zijn, een eigenzinnige Japanse immigrant. Hij laat Thaniel kennismaken met een fantastische wereld van uurwerken, muziek en mysterie. Het lijkt allemaal onschuldig, maar een reeks van onverklaarbare gebeurtenissen doet Thaniel vermoeden dat er meer is dan hij op het eerste oog kan bevatten. Wanneer Grace Carrow in hun leven komt, raakt alles in een stroomversnelling. Thaniel wordt heen en weer geslingerd tussen zijn liefde voor de één en zijn loyaliteit aan de ander.

De ontmoeting met Keita Mori

Het leven van Thaniel Steepleton is niet bijzonder spannend. Hij werkt als klerk, wat geen fantastische baan is, en ook op andere vlakken maakt hij geen unieke dingen mee. Hij stuurt geld naar zijn zus en haar zoontjes, die daar niet super dankbaar voor is. Maar zijn leven verandert vanaf het moment dat hij een mysterieus zakhorloge in zijn appartement vindt. Er is niet gestolen, er is geen schade aangebracht, er is slechts een horloge achter gelaten in zijn woning. Een horloge dat zijn leven zal redden. Vanaf dat moment gaat hij op zoek naar degene die dit horloge bij hem heeft achter gelaten. Zodra hij Keita Mori heeft ontmoet, neemt zijn leven een magische en fascinerende wending, waarbij Natasha Pulley magie en realisme op een bijzondere manier weet te mixen.

dsc_1559

Een mechanische octopus

Boeken verslind ik eigenlijk in alle genres, maar historische fictie is niet iets wat ik snel oppak. De Horlogemaker van Londen heeft een voelbare historische setting waardoor ik instant ben gaan twijfelen over mijn aversie tegen het genre. Historisch Londen, wat een sfeervolle setting voor een verhaal als dit. Zodra Thaniel en Keita elkaar ontmoet hebben, verandert de sfeer van het verhaal. Het wordt geheimzinniger, spannender en complexer. Nergens anders had dit zo goed tot zijn recht gekomen dan in die historische setting. De mechanische octopus die door het verhaal beweegt geeft het nog net dat extra vleugje magie. De Japanse sfeer die Keita Mori met zich meebrengt geeft nog net wat extra aan dit verhaal, Japan vind ik een uitermate interessant land.

De komst van Grace

Een derde belangrijk karakter in het verhaal is Grace. Waar Thaniel direct is gevallen voor de charme van Keita Mori, twijfelt Grace aan zijn goede intenties. En niet voor niets, want er is een complot gaande, waarbij groot geschut niet wordt geschuwd. Een vrouw als derde karakter geeft dit boek nog net datgene wat het tot dan toe miste: een vleugje ontluikende liefde.  Bladzijde voor bladzijde wint dit verhaal je voor zich, element voor element wordt geïntroduceerd. Wat resulteert in een mooi samenspel van prachtige elementen is, een sfeervol verhaal in historisch Londen, magie, bijzondere karakters, een vleugje Japan, vriendschap en liefde. Maar de allerprachtigste boodschap in De Horlogemaker van Londen vind ik het besef dat je moet openstaan voor de bijzondere wendingen in je leven. Geluk kan zomaar uit een heel andere hoek komen.

De Horlogemaker van Londen heeft me intens verrast. Een boek waarvan ik in eerste instantie verwachtte dat het vooral een historische roman zou zijn, maar het bestaat uit zo veel meer. Keita Mori en Thaniel Steepleton zijn fantastische hoofdpersonen, die allebei iets unieks in het verhaal brengen. De sfeer is fenomenaal, er is mysterie en een mooie vriendschap. Alles wat ik zoek in een goed verhaal.

P.s. Ik wil dit boek alvast tippen voor mijn favorieten uit 2016. De verrassing van het jaar!

De Horlogemaker van Londen – Natasha Pulley – De Fontein – 19,99

Maak kans op het boek

Goed nieuws! Ook jij maakt kans op een prachtig exemplaar van dit boek.

Uitgeverij De Fontein heeft een puzzelwinactie opgezet, met vier deelnemende blogs. Ieder van ons heeft een boekenlegger ontvangen met daarop een aantal letters. Deze letters samen vormen een woord (of naam) dat in al onze recensie genoemd is. Heb je het woord gevonden?Stuur dan jouw antwoord voor 10 december 2016 op naar promotie [at] uitgeverijdefontein.nl en maak kans op dit prachtige boek.

De andere deelnemende bloggers zijn:

Emmy van Zon en Maan
Marjolein van Serendipity Books