Recensie: Surf! – Chris Vick

Een kleine enthousiaste siddering ging er door boekblogger-/boektubersland toen de recensie-exemplaren van Surf! werden uitgestuurd. Het leek wel of iedereen knijterblij werd toen dit specifieke boek op de mat viel. En toegegeven: het ziet er prachtig uit. Het kleurgebruik is zomers, maar ook nostalgisch. De papieren cover draagt bij aan dat gevoel. Een geslaagd uiterlijk in ieder geval, maar van de binnenzijde verwachtte ik niet direct heel erg veel. Ik geloof dat ik zelfs in een filmpje zei: “we weten natuurlijk allemaal wat er in een boek met deze omschrijving gaat gebeuren”. Maar wat zat ik daar gigantisch naast. Want Surf! verrast, het is een heel ander verhaal dan ik op het eerste zicht voorspelde.

‘Surf!’ van Chris Vick is een meeslepende Young Adult roman over een jongen, een meisje en de golf die hen overrompelde. Een verhaal dat je grijpt als een monstergolf en je niet meer loslaat
Surfen als een ‘kook’
‘Surf!’ gaat over de vijftienjarige Sam, die tegen zijn zin naar Cornwall verhuist, waar zijn vader jaren geleden in zee is omgekomen. Sam is doodsbang van water, maar om in de buurt te kunnen zijn van zijn spannende buurmeisje Jade en haar vrienden, die allemaal geweldig kunnen surfen, zet hij zich over zijn angst heen. Het duurt niet lang of hij redt zich aardig, ook al vinden Sam en haar vrienden hem maar een een groentje: een ‘kook’.
Monstergolven bij de Duivelshoorns
Jade is als schrikdraad waarvan je nooit weet of er stroom op staat of niet, maar Sam raakt helemaal in haar ban. De vriendengroep droomt ervan ooit bij de Duivelshoorns te surfen, een legendarisch eiland waar monstergolven zouden zijn. Als Sam een zeekaart in het huis van zijn oma vindt, met daarop de Duivelshoorns, grijpt hij zijn kans om indruk te maken op Jade en haar vrienden. Maar is surfen bij de Duivelshoorns wel zo’n goed idee?

Leren surfen als een baas

In Surf! gaat het -surprise!- over surfen, en de hele scene die daar bijhoort. Sam verhuist met zijn moeder en zusje naar de kust, waar ook zo’n oma woont. En waar zijn vader verdwenen is, dus waar best wat nare herinneringen leven voor het gezin. Meteen de eerste dag ontmoet Sam zijn buurmeisje Jade. Een bijzonder meisje, met behoorlijke obsessie voor de Duivelshoorns, een zeer gevaarlijke en onbekende surfplek. Maar door deze obsessie ziet Sam een manier om haar hard te winnen, en samen gaan ze op zoek naar deze legendarische surfplek. Sam wordt meegesleept door zijn liefde voor Jade en het gevoel van verbondenheid met de andere surfers die hij leert kennen. Hij maakt daardoor niet altijd de meest fijne keuzes en hij laat zich zelfs zo nu en dan voor het karretje spannen. Ontzettend dom, maar oh zo realistisch. Wie kent niet dat gevoel van saamhorigheid en de stomme acties die daaruit kunnen voortvloeien? Sam leert surfen, en ik voel me helemaal met hem verbonden. De wind door mijn haren, de kou van het water en de kick wanneer ik eindelijk op het surfbord blijf staan. Surf! is niet alleen een verhaal, maar vooral ook een ervaring.

Surf! Chris Vick

Oh Jade…

Natuurlijk val ik instant voor het meisje dat zo’n slechte invloed op onze goedhartige Sam heeft. Jade straalt aan alle kanten een soort machteloosheid uit. Ze heeft haar pijlen gezet op manier om haar leven te laten slagen, maar deze manier is alles behalve de makkelijkste. Op een gekke manier begrijp ik Jade, en snap ik waar haar wanhoop vandaan komt. Het meisje dat maar geen geluk kan vinden, vindt Sam. Maar of dat genoeg is? De sfeer van dit verhaal heeft iets weg van zo’n oude Nederland 2 kinderfilm. Het is niet echt duidelijk waar het verhaal precies naartoe gaat, maar er ademt iets boeiends door het boek. De grote jeugdthema’s worden aangeraakt – liefde, vriendschap, ontdekken wie je bent-, maar met een authentiek sausje. Het eind was een grote verrassing voor me en hoe fijn is het, als een boek een andere richting opgaat dan je verwacht had. Een sport als surfen in de hoofdrol, geeft dit boek een bevrijdend gevoel.

Surf! is een fijn hedendaags verhaal dat niet alleen over surfen gaat. Het raakt bekende thema’s aan, maar laat je vooral bladzijde voor bladzijde vallen voor een groepje rare snuiters. Eindelijk eens een contemporary in mijn straatje!

*Thyrze vindt dit ook een heel fijn boek, lees zeker ook haar prachtige recensie.

Surf! – Chris Vick – Gottmer – 16,95 – recensie-exemplaar