Recensie: Suzy en de kwallen – Ali Benjamin

Als een boek een prachtig uiterlijk heeft, zegt dat natuurlijk helemaal niets over de inhoud van het verhaal, maar het zorgt er wel voor dat ik zo’n boek veel sneller oppak. Zo ging dat ook met Suzy en de kwallen. De prachtige blauwe cover en de kwallen op snee zorgen er voor dat ik met trots met dit boek liep te paraderen. Maar met een boek dat alleen mooi is om te zien, kan ik natuurlijk niet erg lang pronken. Is het verhaal net zo mooi als de buitenkant?

Nadat haar voormalige beste vriendin verdrinkt, is Suzy Swanson ervan overtuigd dat dit komt dooreen zeldzame kwallenbeet. Dingen gebeuren immers heus niet zomaar. Teruggetrokken in haar eigen stille wereld, ontwikkelt ze een plan om haar theorie te bewijzen, zelfs als het betekent dat niemand haar gelooft en ze de wereld over moet reizen in haar eentje.

Suzy is zo’n schatje

Ik heb een zwak voor eigengereide karakters. Van die personages die je bij je kladden grijpen en die je alleen maar meer en beter wilt leren kennen. Suzy is zonder meer zo iemand. Lief, jong, vriendelijk meisje die de wereld nog moet leren begrijpen. Ze is in de war, want ze is haar allerbeste vriendin kwijt geraakt. Franny was een kei in zwemmen, maar toch is ze verdronken. Die lieve, naïeve en volhardende Suzy geloofd daar helemaal niks van. Ze heeft een alternatieve theorie bedacht, waardoor ze op zoek gaat naar verschillende specialisten in het vak om haar theorie te toetsen.  In haar poging om grip te krijgen op het leven, raakt ze haast geobsedeerd door deze theorie. Ze moet al haar moed, intelligentie en goedhartigheid bij elkaar rapen om haar onderzoek tot een goed einde te brengen. Van die drie dingen heeft onze Suuz overigens echt meer dan genoeg, Suzy is één van de fijnste karakters waar ik in tijden over gelezen heb.

dsc_1540

Een zoektocht als rouwproces

Wat Suzy eigenlijk doet terwijl ze verschillende professionals afgaat om haar theorie te toetsen, is rouwen. De manier waarop Suzy dat doet voelt meer dan geloofwaardig, en helemaal passend bij haar leeftijd. Een rouwproces door de ogen van een bijzonder  jong meisje. Dat is echt zo ontroerend als het klinkt. Suzy voelt als het buurmeisje dat ik al jaren ken, die ineens iets verschrikkelijks moet verwerken. Suzy is dapper, eerlijk en ze heeft een enorm hart. Het boek is aangevuld met mooie illustraties, en lijstje waarin Suzy verschillende wetenschappers afweegt op geschiktheid. Sommige boeken zijn dan wel voor kinderen geschreven, maar zijn minstens zo mooi voor volwassen lezers. Suzy en de kwallen is zo’n boek.

Suzy en de kwallen is een bizar mooi boek, over een ontzettend bijzonder jong meisje, die moet omgaan met een groot verdriet. Een tranentrekker, die in al zijn simpelheid iets heel moois doet.

Suzy en de kwallen – Ali Benjamin – Uitgeverij Van Goor – 16,99 – recensie-exemplaar