Recensie: Wink, Poppy en Midnight – April Genevieve Tucholke

Eén boek mocht ik noemen, waar ik het meest naar uit keek dit najaar. Zonder twijfelen noemde ik stuntelde ik over de titel die eigenlijk gewoon Wink, Poppy en Midnight is. Die prachtige donkere cover was liefde op het eerste gezicht. De omschrijving van het verhaal was een tweede liefde, maar of de inhoud mijn hart voor een derde keer opgewonden kon laten slaan..

Elk verhaal heeft een held. Elk verhaal heeft een schurk. Elk verhaal heeft een geheim. Wink is het vreemde, mysterieuze buurmeisje met wild rood haar en sproeten. Poppy is blond en boosaardig, en gebruikt haar schoonheid om iedereen om zich heen te manipuleren. Midnight is de lieve, onzekere jongen die tussen hen gevangen zit. Wink. Poppy. Midnight. Twee meisjes. Een jongen. Drie stemmen die van de pagina’s spatten in korte, betoverende hoofdstukken en de lezer meesleuren naar een onvermijdelijk einde. Wat is er echt gebeurd? Iemand weet het. Iemand liegt.

Twee meisjes en een jongen

Wink, Poppy en Midnight is vanaf bladzijde één compleet anders dan ik verwacht had. Een jongen en twee meisjes, dat is er ongeveer het enige wat er overblijft van mijn voorspellingen over het verhaal. Wink, Poppy en Midnight komen alle drie in eerste instantie over als typische karakters. De populaire mean girl, de onzekere goedhartige en het alternatieve, arme meisje. Op een fantasierijke wijze maakt April de personages steeds echter. Hoewel er niet bijzonder veel gebeurt in het verhaal, is de manier van vertellen van April wonderlijk, fantasierijk en een tikje poëtisch. Dat was belangrijk voor me, want het verhaal gaat grotendeels over de intense liefde die Midnight voelt. Liefde alleen weet me niet meer dan anderhalve bladzijde te boeien, dus ik was heel blij dat de manier van schrijven een speciale sfeer wist te scheppen in dit verhaal.

dsc_1506

Een wending, of toch niet

WPM lijkt te gaan over een vreselijke avond, waarvan niet iedereen weet wat er precies is gebeurt. De avond is inderdaad vreselijk en luguber, maar wat me vooral wist de boeien is de rol van de drie karakters in deze gebeurtenis. Niet alles is wat het lijkt, niets is zwart-of-wit en niets-zo-onverwacht-als-menselijk gedrag zijn allemaal uitspraken waar ik aan moest denken tijdens lezen. Ik vind het prachtig hoe April de mens zo goed weet te beschrijven. Hoe ze ons laat nadenken over de clichés waar we in geloven. Veel goeds te vertellen dus over Wink, Poppy en Midnight, maar ik vond het niet allemaal prachtig. Zo nu en doen voelde het verhaal niet helemaal afgemaakt. Uitspraken die worden gedaan, zijn niet uitgelegd, en soms komt het verhaal warrig over. Het verhaal was prettig en frustrerend tegelijk, maar het maakte in ieder geval iets in me los.

Wink, Poppy en Midnight is een bijzonder verhaal, dat bovenal in staat is om je op lange termijn aan het denken te zetten. Het is anders dan het gemiddelde boek, de sfeer voelt als een duister sprookje, maar ik kan me voorstellen dat dit geen boek is voor iedereen.

Wink, Poppy en Midnight – April Genevieve Tucholke – Blossom books – 15,- – Celebrate books boek